Wat zijn jouw ervaringen met kinderen die wonen in een instelling?

Home Forums Gezinsvormen Wat zijn jouw ervaringen met kinderen die wonen in een instelling?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Onbekend
    Bijdrager

Als kinderen met een verstandelijke beperking uit huis geplaatst worden, kunnen zij vaak ivm gedragsproblematiek niet terecht in een pleeggezin. Ze komen dan op een woongroep te wonen in een instelling. Vaak hebben deze kinderen een heel klein sociaal netwerk.

Onbekend
    Bijdrager

Het werkt niet goed. Vaak komen kwetsbare kinderen met gedragsproblemen die met andere kinderen met problemen samenleven niet in een betere flow. Sterker nog: vaak wordt gedrag erger. Mijn stelling is dat woongroepen etc heel kritisch moeten worden bekeken en volgens mij gebeurt dat ook. Gelukkig. De vraag is alleen: onder welke voorwaarden kun je kinderen dan wel in een instelling laten wonen? Wat moet er daarvoor zijn, worden georganiseerd en dus ook veranderen?

Onbekend
    Bijdrager

Kinderen in een instelling lopen daar littekens op voor het leven. Het is te anoniem, te onveilig in alle opzichten. Waarom – als we weten dat het niet goed is voor kinderen – doen we dat in Nederland dan toch nog op grote schaal? Ik ben echt verbijsterd!

Onbekend
    Bijdrager

Jongeren die in een instelling wonen, besteden een groot deel van hun tijd in een groep. Hulpverleners hebben advies nodig hoe ze een kind in de groep goed kunnen verzorgen en opvoeden. Hier ontbreekt het volgens mij nog wel een aan.

Het is belangrijk dat hulpverleners in de groep persoonlijk aandacht geven. Dat zij goed naar en jeugdige luisteren en kijken wat hij of zij kan en nodig heeft. Voor de ontwikkeling van een kind is het nodig dat hulpverleners in de groep aandacht geven aan wat het kind goed doet. Ook is het belangrijk dat hulpverleners helpen met school en huiswerk.

Onbekend
    Bijdrager

Kinderen zitten niet voor niets in zo’n instelling. Ze hebben de juiste aandacht nodig om geholpen te worden. Een instelling lijkt mij te anoniem en kil om die aandacht te daadwerkelijk te krijgen.

Onbekend
    Bijdrager

Wonen in een instelling hoeft niet slecht te zijn, zolang daar een situatie is die een gezinssituatie nastreeft. Wat ik zie bij kinderen die in een instelling wonen, is dat ze last hebben van het feit dat dat niet gebeurt: er is teveel anonimiteit, het is vaak te groot. Kortom: kinderen worden te weinig gezien als individu. En dat zorgt voor brokken. Op korte, maar zeker ook op langere termijn.

Onbekend
    Bijdrager

Niet goed. Opsluiten laat littekens na. Andere vormen van hulp werken beter. Maar wanneer stoppen we met gesloten jeugdhulp en vooral: waarom doen we het nog steeds terwijl we de effecten kennen?

Onbekend
    Bijdrager

Ik heb zelf op een instellingsterrein gewerkt, en ben het niet helemaal eens met de reacties. Zelf heb ik gewerkt op een woning voor jongeren met een verstandelijke beperking en gedragsproblematiek, maar denk ook aan autisme, dwangstoornissen en hechtingsproblematiek, zo’n 5 jaar. Hier woonden ze met z’n zessen.

Op een instelling staan vaak huizen/woningen/gebouwen. Elke woning heeft een specialiteit: kinderen met een verstandelijke beperking, kinderen met een verstandelijke beperking en gedragsproblematiek, kinderen met een meervoudige beperking, kinderen met autisme, etc.
    In 9 van de 10 woningen zijn er vaste begeleiders. Hierdoor is er geen ‘anonimiteit’. Als het goed is hebben de kinderen eigen afspraken, ze hebben een eigen kamer, etc. Wel zijn er ook algemene regels, denk aan douchen s’ochtends, gezamenlijk eten, niet schelden en geen agressie.

Er wordt individueel gekeken naar elke cliënt. Wat is de hulpvraag, wat is de vraag achter de vraag? Wat wil je bereiken nu je hier bent? Als zorg/hulpverleners willen we allen maar het beste voor de cliënt, en word er echt gekeken naar wat nodig is.
    Bij veel kinderen met autisme mist bijvoorbeeld regelmaat, structuur, veiligheid, nee is nee, bepaalde dwanghandelingen corrigeren. Hierdoor komen er weer gedragsproblemen bij kijken. Het is vaak de keuze bij de ouders om te kiezen voor altijd ‘opnemen’ of langdurige ‘opname’. Denk dan aan een jaar, zodat het kind krijgt wat die nodig heeft, en de ouders thuis kunnen bijkomen, begeleiding krijgen, en orde op zaken kunnen stellen. Dit is vooral heel belangrijk als het kind na verloop van tijd weer terug komt. Het kind leert in de woning bepaalde handvatten, waar het kind ook zelfstandig dingen mee kan doen en kan groeien in zijn eigen proces. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stoplichtensysteem. Als ouders niet weten hoe dit werkt, raakt het kind automatisch gedemotiveerd en verwateren de tools die het kind gekregen heeft. Ouders zijn zó belangrijk in het verhaal, misschien wel het belangrijkste van allemaal. Als ouder moet je soms ook kiezen voor je kind, voordat het nog moeilijk wordt thuis. Die keuze als ouder is ook héél lastig. Hierin kan bijvoorbeeld nog veel meer sturing door professionals gegeven worden. Ouders moeten weten waar ze aan toe zijn, wat ze nog kunnen verwachten van hun kind. Het is vaak ouder eigen om te zeggen ik weet wat het beste is voor mijn kind, maar niet in alle gevallen is dat waar. Daarom zijn hulpverleners en professionals zo belangrijk in dit verhaal.

Om nog even terug te komen op de kinderen zelf die in de instelling zitten. Ze leren hier omgaan met elkaar, sociale contacten, krijgen handvatten voor bijvoorbeeld agressie, maar leren ook praten, luisteren, en dat nee nee is. Voor ouders is dat laatste soms lastig, omdat het toch je kind is. Professionals hebben deze band niet met het kind, en zullen dus ook eerder nee durven te zeggen. Op deze manier wordt de kinderen ook geleerd hoe ze met dingen om moeten gaan in de toekomst, denk bijvoorbeeld als ze volwassen zijn. Het is niet mogelijk dat de hele wereld om het kind draait. Het kind moet op een zo normaal mogelijke, haalbare en realistische manier kunnen mee draaien in de maatschappij.

Ik vind het dus alleen maar fijn dat er instellingen/woningen zijn voor kinderen die dit nodig hebben. Medewerkers werken poepie hard en willen alleen maar het beste voor het kind!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.