Wat voor impact heeft de coronacrisis op jouw leven?

Home Forums Corona Wat voor impact heeft de coronacrisis op jouw leven?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Ismay
    Sleutelbeheerder

GGZ Nederland maakt zich zorgen over het effect van de coronamaatregelen op de geestelijke gezondheid van de Nederlandse bevolking, kinderen en jongeren in het bijzonder. De branchevereniging voor geestelijke gezondheidszorg baseert zich daarbij op een rondvraag onder zijn leden. Hart voor de Jeugd wil ook graag weten wat voor impact de coronacrisis op jouw leven heeft gehad.
    En, hoe zorg jij ervoor dat je jezelf iets minder eenzaam voelt?

Onbekend
    Bijdrager

Ik heb zelf bijvoorbeeld al best lang m’n vriendinnen niet gezien, toch wel bang om af te spreken en toen we niet naar school konden was het helemaal stil. Ik mocht niet meer naar hokey en naar een feestje ben ik echt super lang niet geweest. Wel kan ik natuurlijk videobellen via Zoom, appen via WhatsApp en maken we leuke filmpjes op TikTok. Toch hoop ik dat alles snel weer normaal is.

Onbekend
    Bijdrager

Gewoon shit! Waardeloos dat school niet normaal is, dat uitgaan niet kan, dat eigenlijk alles niet normaal is. Online kan dat nooit vervangen!

Onbekend
    Bijdrager

Ik word er gek van! Zit zoveel thuis, echt niet meer normaal. En al die regels die elkaar tegenspreken helpt ook niet! Gelukkig is er dan online, maar dat is toch anders…

Onbekend
    Bijdrager

Steeds meer gevolgen. Kinderen die dingen niet kunnen doen, waardoor de energie thuis blijft. Met als gevolg chaos. Ik merk dat ik dat steeds moeilijker vindt om dat onder controle te kunnen houden. Hoe doe ik dat, heeft iemand daar ideeën over? Ouders of professionals, maakt me niet uit!

Onbekend
    Bijdrager

Ik zorg dat ik, ook al zit ik zo veel thuis, wel een normaal ritme aan hou. Ik merk dat als ik heel lang in bed blijf liggen, ik alleen maar moeier wordt. Ook bedenk ik voor mijzelf altijd een taak voor de dag, als ik dat gedaan heb mag ik mijzelf belonen met of iets lekkers, of hoef ik de rest van de dag lekker niks meer te doen. Ook al wordt er gezegd dat je niet naar buiten moet gaan als het niet hoeft, ik loop meestal wel even een rondje in de wijk (alleen) om even een frisse neus te halen en wat zonnestralen op mijn gezicht te krijgen.
    Daarnaast is met vrienden een online pubquiz doen of gezellig een drankje te doen met zijn allen en bij te kletsen altijd een goed idee!

Onbekend
    Bijdrager

Ik denk dat het belangrijk is om een ritme aan te houden met de kinderen. Ze een soort schema geven voor de dag. Eerst speel je anderhalf uur met hun samen, daarna gaan ze zelf even spelen en kan jij zelf je eigen ding doen (of taken die je nog in huis moet doen bijvoorbeeld). In deze tijd is het maken van een herfststukje of sinterklaas verlanglijst altijd een leuk idee! Lekker creatief aan de slag ;).

Onbekend
    Bijdrager

Ouders zeggen vaak dat de studententijd de leukste tijd van je leven is en halen dan herinneringen op over vroeger van feestjes, uitgaan en andere nachtelijke escapades. Wat het studentenleven nu inhoudt, is dat dus precies niet. Universiteiten eisen net zoveel van hun studenten als eerst, maar leveren onderwijs van beduidend mindere kwaliteit en vrije tijd kan niet worden opgevuld met daadwerkelijk plezier opleverende activiteiten. Ik vind het niet gek dat velen om mij heen nu (extra) last hebben van depressies en burn-outs.

Onbekend
    Bijdrager

Ik zie diverse familieleden van mij langzaam in een soort depressie glijden. Ondernemers met winkels, restaurants en eventbedrijven. Omzetten vallen weg, terwijl ze er niets aan kunnen doen. Steun is onvoldoende en vergoedt lang niet alle kosten. Het legt een enorme druk op onze familie. Wanneer houdt dit op? De persconferentie van gisteravond was ook niet hoopgevend.

Onbekend
    Bijdrager

Een enorme impact. Ik hoor net dat we vanaf 24.00 uur vandaag in een zware lockdown gaan. Behalve grote financiële consequenties voor mij als ZZP’er, zijn er ook enorme sociale consequenties. Vooral ook voor mijn kinderen. Wat ik me afvraag: wat kan ik doen om het isolement van mijn kinderen in deze tijd zo klein mogelijk te houden?

Onbekend
    Bijdrager

Grote invloed. Weinig contacten, kids lijden er onder. Ik zie winkeliers kapot gaan.

Onbekend
    Bijdrager

Corona heeft op dit moment een grote invloed op mijn leven en omgeving. Ik ben zelf 24, in de bloei van mijn leven. Helaas worden we erg beperkt op dit moment. Hierdoor is het hebben van sociale contacten minimaal. Ook mis ik de gezelligheid, de spontane uitjes, en het knuffelen met familie.
    Echter kunnen wij ons nog wel redelijk managen, we kunnen het overzien zeg maar.

Ik zie aan mijn cliënten dat zij dit een stuk lastiger kunnen. En wat denk je van de mondkapjes? Cliënten hebben baat bij gezichtsuitdrukkingen, zodat ze beter snappen wat je bedoeld. Op dit moment kan je dus geen lach laten zien als het een grap is, of een serieuze blik als het een serieus gesprek is. Dit vind ik misschien nog wel het lastigste met de corona. Je ziet dat cliënten je niet begrijpen.
    En wat als een cliënt erg verdrietig is, of het niet meer overziet? Begeleiding blijft op 1,5 meter afstand, en kan dus alleen verbaal troosten. Terwijl een arm om je heen soms heel fijn kan zijn.
    En wat van de eenzaamheid? Vaak hebben cliënten al een beperkt sociaal netwerk, en hebben ze vaak door werk/dagbesteding een praatje en zien zij andere gezichten. Momenteel (bij mij op werk) zitten ze alleen op hun kamer, en komen ze af en toe naar het sociale contactpunt (soort koffieruimte). Familie is er vaak niet of weinig, dus waar moeten cliënten hun ‘gezelligheid’ vandaan halen?

Ik hoop dus dat het vaccineren heel snel gaat, en we dit jaar nog terug kunnen naar normaal. Dit zou voor de cliënten ook veel prettiger zijn. Gewoon weer naar de dagbesteding/werk, sociaal netwerk kunnen opbouwen, en soms die arm om je heen van begeleiding.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.