Wat vind jij van de Wegwijzer voor Gezinshuisouders?

Home Forums Gezinsvormen Wat vind jij van de Wegwijzer voor Gezinshuisouders?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Peter
    Sleutelbeheerder

Gezinshuisouders hebben in de afgelopen maanden letterlijk 24 uur per dag klaargestaan voor de kinderen die bij hen wonen. Een pittige opgave met alle veranderingen en de onzekerheden die deze tijden met zich meebrengen. Een groep betrokkenen en gezinshuisouders is gevraagd naar ervaringen en tips die zijn samengevat in een wegwijzer. Hij bevat aanbevelingen die van belang zijn voor gezinshuisouders zelf, maar ook voor gemeenten en organisaties die betrokken zijn bij gezinshuizen

Wat vind jij van deze wegwijzer? Heb je tips of suggesties om hem beter te maken?

Onbekend
    Bijdrager

Wat me vooral opvalt bij deze wegwijzer: hij lijkt wel geschreven te zijn voor professionals. Heel veel woorden, heel veel technische termen. Terwijl gezinshuisouders en andere betrokken vaak geen professionals zijn. Dat de taal in de wegwijzer zo ontzettend ‘hoogdravend’ is – het lijkt af en toe echt een academisch document – vind ik echt een serieuze omissie. Waarom is daarvoor gekozen en waarom is het niet veel toegankelijker gemaakt? Jammer!

Simone
    Moderator

Goed om te horen hoe de wegwijzer wordt ervaren: als een ‘academisch’ document, met heel veel technische termen. En dat het daardoor weinig toegankelijk is. Dat gaan we zeker doorgeven aan de makers.
    Een andere opmerking is ‘het lijkt wel geschreven voor professionals’. En dat klopt dan weer wel, want (anders dan pleegouders) zijn gezinshuisouders professionele opvoeders.

Uitgaande van het Kwaliteitskader Jeugd (uitwerking van de norm van verantwoorde werktoedeling) vraagt de kerntaak van gezinshuisouders hbo werk- en denkniveau. Ze hoeven dus geen hbo-opleiding te hebben afgerond, maar wel kunnen aantonen dat ze hbo werk- en denkniveau hebben. Een hele hoop jargon, maar allemaal terug te lezen in de Kwaliteitscriteria Gezinshuizen: https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Publicatie-NJi/Kwaliteitscriteria-Gezinshuizen.pdf
    Simone Loonstra
    Ontwikkelaar versterken gezinsvormen (Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd)

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Simone Loonstra.
    Onbekend
    Bijdrager

Fijn @Simone dat je zo duidelijk reageert! Ik maak me echt zorgen over hoe dit soort dingen gaan helpen. Zou mooi zijn als het wordt aangepast!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.