Passend onderwijs; top of flop?

Home Forums Onderwijs en zorg Passend onderwijs; top of flop?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Onbekend
    Bijdrager

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met passend onderwijs. Vinden jullie dat dit een goede ontwikkeling is in het onderwijs of hadden we er nooit aan moeten beginnen?

Onbekend
    Bijdrager

Passend onderwijs is wat mij betreft een logische ontwikkeling: wat is er logischer dan aansluiten bij degene voor wie het bedoeld is. Wat ik alleen zie is dat in de praktijk het vooralsnog een flop is. Docenten werken nog niet vanuit dit idee en kunnen het ook geen handen en voeten geven. Dat laatste komt ook vooral omdat de middelen nog vooral gericht zijn op de grote groep. Specifieke middelen en aanpassingen zijn vaak lastig. En daarmee komt het passend onderwijs vaak tot stilstand. Moet dit niet hoger op de agenda komen van de politiek om hier ècht een sprong te gaan maken? Hoe krijgen we hier echt energie in?

Onbekend
    Bijdrager

Passend onderwijs is in theorie een goed idee. Wanneer het onderwijs goed aansluit op de individu zou het, denk ik, nuttiger kunnen zijn dan wanneer iedereen in hetzelfde schuitje zit. Dit geldt voor zowel de leerlingen met speciaal onderwijs als de kinderen met “traditioneel” onderwijs, omdat meer aandacht kan zijn voor de specifieke leerdoelen voor elke leerling.
    Wel is de vraag, wie bepaalt wat “passend” is? Kinderen worden naar een school gestuurd die zogenaamd beter zou moeten zijn, maar vinden zij dat ook of is dat puur de visie van volwassenen met een soort Icarus complex?

Passend onderwijs is een interessant construct, gericht op ( meer ) inclusiviteit. De wijze waarop hieraan invulling wordt gegeven laat nog veel ruimte voor verbetering. Met name een soepele samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp ontbreekt nog vaak, terwijl juist deze verbinding essentieel is om gepersonaliseerd onderwijs in de reguliere scholen mogelijk te maken.
    Gemeenten hebben een belangrijke sleutelpositie in het dichter bij elkaar brengen van onderwijs en jeugdhulp. Zij kunnen hier zowel ontwikkelingsafspraken als resultaatafspraken over maken.
    Maar bovenal gun ik leerkrachten een vaardige jeugdhulp medewerker in haar/zijn directe omgeving waarmee overlegd kan worden wanneer zich onduidelijkheden rond gedrag en stemming voordoen. En andersom heeft de leerkracht de universele mogelijkheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen/jongeren middels een systematisch onderwijsaanbod.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.