Onveiligheid in de thuissituatie van een kind wordt niet altijd goed ingeschat

Home Forums Voorkom Uithuisplaatsing Onveiligheid in de thuissituatie van een kind wordt niet altijd goed ingeschat

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Ismay
    Sleutelbeheerder

We weten heel goed wanneer het echt onveilig is of niet (zwart of wit). Grijze gebieden zijn veel moeilijker in te schatten. In de uiterste gevallen waarin alles geprobeerd is, kunnen de ouders, kinderen of hele gezin omwille van hun veiligheid ondersteund en uithuisgeplaatst worden. Op basis van wiens ervaring wordt bepaald dat de thuissituatie voor een kind zo onveilig is dat uithuisplaatsing de beste oplossing is? En wie zegt dat de inschatting van de partner, het kind zelf, de zorgprofessional of rechter ook daadwerkelijk altijd de juiste is?

Gehoord in de OZJ-wandelgangen: de onveiligheid in de thuissituatie van een kind wordt niet altijd goed ingeschat. Wat vind jij?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door Ismay Gossen.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door Ismay Gossen.
    Onbekend
    Bijdrager

Ik vraag me af of we dit goed weten. Het blijf mensenwerk en dus afhankelijk van individuele oordelen. De ervaring van de jeugdhulpprofessional en de rechter zijn hierbij leidend. Maar hun inschatting is zeker niet altijd de juiste en wordt vooral geleid door risico-aversie, wat logisch is gezien de gevolgen als er dingen fout gaan. Maar we zien dat het aantal uithuisplaatsingen doorslaat in Nederland, we zijn koploper in Europa. Is het geen tijd om het proces rond uithuisplaatsingen anders te organiseren? Wat zou hier een goede, andere optie zijn?

Onbekend
    Bijdrager

Onveiligheid lijkt me een ingewikkelde kwestie om te beoordelen. Vraag aan professionals op het forum: wat zijn indicatoren op basis waarvan onveiligheid wordt ingeschat? Het lijkt me zo’n vaag containerbegrip waarbij vooral buikgevoel een hoofdrol speelt? Wat zijn de ‘objectieve’ indicatoren?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.