Onderwijspersoneel heeft onvoldoende middelen om zorg te voorkomen

Home Forums Onderwijs en zorg Onderwijspersoneel heeft onvoldoende middelen om zorg te voorkomen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Peter
    Sleutelbeheerder

Zorg voorkomen betekent dat onderwijspersoneel al ver voordat zorg nodig is mogelijke problemen signaleert. Daar hebben we alleen onvoldoende middelen voor. De stelling is: onderwijspersoneel heeft onvoldoende middelen om zorg te voorkomen.

Onbekend
    Bijdrager

Ik ken diverse mensen die hetzij in het basisonderwijs of in het voortgezet onderwijs werken. In beide gevallen hoor ik dat ze zeker niet de middelen hebben om zorg te voorkomen of te bieden. Het reguliere onderwijswerk is daarvoor al veel te zwaar. Onderwijspersoneel heeft vooral geen tijd maar daarnaast ook niet de kennis en vaardigheden om daar op een goede manier invulling aan te geven. Voldoende middelen? Nee, wat mij betreft!
    Wat ik ook vooral hoor: leerkrachten weten niet waar ze terecht moeten als ze op dit gebied ondersteuning nodig hebben. Vaak is die er namelijk niet intern.

Onbekend
    Bijdrager

Ik denk dat onderwijspersoneel zeker voldoende middelen en kennis heeft om te weten wat te doen in een situatie waarbij zij denken dat extra zorg is vereist. Echter, de klassen zijn vaak zo groot dat het focussen op 1 ”probleemgeval” vaak veel te veel extra werk (lees: tijd) op zich neemt, waardoor leerkrachten zich hier niet extra voor willen inspannen. Uiteindelijk is het ook maar de vraag of deze inspanningen en extra werk voor de leerkracht leidt tot een gewenst resultaat. Dit zeker gezien het feit dat de ”zorgmolen” altijd vrij lange processen kent. Tegen de tijd dat een leerling geholpen kan worden gaat deze wellicht al naar een groep hoger en begint alles weer opnieuw, maar dan bij een andere leerkracht.

Onbekend
    Bijdrager

Leraren doen erg hun best, maar missen vaak middelen. Het wordt juist in coronatijd duidelijker. Sommige kinderen vonden de lockdown erg lastig, maar wij hadden niet de goede tools om ze via online middelen te helpen. Juist kwetsbare dingen gaan dan sterker achteruit dan wanneer dat wel mogelijk was geweest. Hoe kom ik daar als leerkracht uit? Want nu is het credo simpelpweg: er is geen geld?

Onbekend
    Bijdrager

Middelen zijn in het onderwijs vaak vooral gebouwen en computers. Wordt het geen tijd om dat uit te breiden naar ‘en zorgmensen?’. Als we er zo naar kijken, zijn er zeker onvoldoende middelen. Maar zolang onderwijs in Nederland vooral lijkt op de bio-industrie, verandert dat moeilijk. Ik wil vooral een vraag stellen: hoe krijgen we wel een beweging richting een andere manier van kijken naar middelen en in het bijzonder naar meer competenties dan alleen onderwijs op scholen?

Onbekend
    Bijdrager

Ik werk als schoolbegeleider, ook wel ‘shadow’ genoemd, op diverse scholen. Regulier en speciaal onderwijs. Ik ondersteun kinderen in de klas en werk met hen aan verschillende doelen. De kinderen waarmee ik werk komen veelal uit multi probleem gezinnen en hebben vaak moeite met het functioneren op sociaal-emotioneel niveau. Meestal ga ik daarmee aan het werk met ze. Mijn ervaring is dat dit de kinderen goed doet omdat ze dat extra beetje aandacht krijgen en ik vaak zaken signaleer tijdens de begeleiding waarmee iets gedaan moet worden. Dit speel ik dan weer door aan de leerkrachten en aan de contactpersonen van de gemeente die betrokken zijn bij het kind en gezin. Op deze manier kan je veel ellende soms voor zijn.
    Ik pleit dan ook voor meer ‘zorgmensen’ op scholen die de jeugd en de leerkrachten ondersteunen.

Onbekend
    Bijdrager

Ik werk als moeder van twee kinderen als vrijwilliger op een middelbare school. Daarbij zit ik op een kamer met de zorgcoördinator en krijg ik redelijk wat mee als het gaat om onderwijs en zorg. Wat me daarbij opvalt is dat ze zorg nogal reactief is. Heel veel problemen – en dus zorg – kunnen worden voorkomen als er eerder wordt ingegrepen. Maar de gang naar de zorgcoördinator wordt alleen gemaakt als de problemen er al zijn. Dit probleem ligt ook bij de zorg zelf. Weinig zichtbaarheid in de school, zodat de gang richting zorg ook pas laat wordt gemaakt. Ik denk dat het niet gaat om middelen. Het gaat om een attitude, om contact met leerlingen, docenten en ouders. Zodat die zien dat vroeg ingrijpen veel beter is dan zware zorgtrajecten als de dam is doorgebroken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.