Hoe zorg je voor de juiste verbinding met je cliënten?

Home Forums Complexiteit oplossen Hoe zorg je voor de juiste verbinding met je cliënten?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Ismay
    Sleutelbeheerder

‘Wie denk jij te zijn dat je denkt dat je mij kunt helpen?’ Het eerste telefoongesprek tussen Noa van Hagen en zorginnovator Gieke Buur verliep niet gelijk voorspoedig. Noa had al zoveel behandelaars gezien dat ze er weinig vertrouwen meer in had. Nu, bijna drie kwart jaar later, hebben de twee samen De Schoenveter Club opgericht. Ze onderzoeken samen over welke eigenschappen hulpverleners moeten beschikken. Degenen die hier al in uitblinken verdienen een schoenveter als trofee en bedankje.

Gieke: ‘Ik heb tien jaar lang gestudeerd en geleerd hulp te verlenen met kennis. Maar kennis heeft geen waarde als je geen verbinding maakt.’ Noa vult haar aan met: ‘Je hebt ook niet te maken met een lesboek, maar met een mens.’ Tijdens de podcast krijgt ook Gieke eindelijk haar schoenveter overhandigd. Ze had er al eerder om gevraagd, maar een schoenveter ‘ontvang je niet zomaar’. Je moet humor hebben, oprecht zijn, over natuurlijk overwicht beschikken, je kwetsbaar op durven stellen, interesse tonen en beschikbaar zijn. ‘Hulpverleners helpen echt vanuit de behoefte in hun hart om anderen te helpen, maar over de hoe is vaak nog te weinig bekend. Het is niet aan mij of aan ons om te bepalen wat anderen nodig hebben. Dat kunnen alleen de jongeren bepalen.’ Ben je zelf zorgprofessional? Hoe zorg jij voor de juiste verbinding met je cliënten? Het artikel op Hart voor de Jeugd, lees je HIER.

Onbekend
    Bijdrager

Als zorgprofessional voel je jezelf samen met het team verantwoordelijk voor het welbevinden van de cliënt, maar vanwege tijdgebrek komt aandacht voor de persoon zelf en zijn of haar levensvragen vaak onder druk te staan. Hierdoor wordt het lastig om verbinding te maken, maar niet onmogelijk.

Onbekend
    Bijdrager

Wat ik interessant hierbij vind: hoe zorg ik dat mijn behandelaar zich verbindt met mij en mij kind? Hoe stimuleer ik dat of ook: hoe dwing ik dat af op een constructieve manier?

Carmen
    Moderator

‘Onbekend’, je stelt hier een hele goede vraag. Echte verbinding maken met cliënten is altijd maatwerk en vraagt om veel persoonlijke inzet, gevoel en betrokkenheid. En dat is voor iedereen natuurlijk anders. Hebben jullie misschien goede tips die we hier met elkaar kunnen delen?
    En ‘Onbekend’, misschien wil je eens contact met ons opnemen, eens kijk of jij ons hierover meer zou willen vertellen zodat we dat met elkaar kunnen delen? Je mag mailen naar: zorgvragen@vng.nl.

Onbekend
    Bijdrager

Je maakt als professional echt verbinding met je cliënten door hun vraag als uitgangspunt te nemen. In veel gevallen wordt die over het hoofd gezien, blijkt ook uit onderzoek. Die vraag moet leidend zijn bij alles wat er verder gebeurt. Een tweede aspect dat ik in dit kader wil noemen, is het kader van cliënten: wat zijn hun dromen, hun wensen en wat willen ze zeker niet! Behalve hun vraag, horen deze elementen ook voortdurend in beeld te blijven. Op die manier voelen mensen zich gezien en gerespecteerd.

Daisy
    Bijdrager

Hoe maak je verbinding met je buurvrouw of een mede klant in een cafe?
    Verbinding maken met een client is in de basis niet anders.
    Ben mens, kijk of je overeenkomsten hebt, hoe klein de overeenkomst die je gevonden hebt ook is gebruik die. Als er verbinding is, dan kun je de stap zetten naar, wat kunnen we samen als doel stellen. Want zonder samen, is de kans dat het uiteindelijk doel dat bereikt moet worden hel klein.

Daisy

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.