Hoe te verantwoorden: het ene kind wél en het andere niet uithuisplaatsen?

Home Forums Voorkom Uithuisplaatsing Hoe te verantwoorden: het ene kind wél en het andere niet uithuisplaatsen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Ismay
    Sleutelbeheerder

Je kunt nooit ethisch verantwoorden dat het ene kind uit huis geplaatst moet worden, maar het andere kind niet.
    Binnen OZJ streven onder anderen Peter Dijkshoorn en Ineke Glissenaar naar ‘nul uithuisplaatsingen’. Op de vragen of dit wel realistisch is en of er niet een wat hoger maximum gesteld zou moeten worden, stellen zij de wedervraag: welk aantal zou je ethisch kunnen verantwoorden? Is ‘slechts vijftig uithuisplaatsingen’ wél een verantwoord streven? En wie vallen er dan onder die vijftig, en wie niet?

Wat denk jij? Waar zouden we in de jeugdhulpverlening naar moeten streven wat betreft het uithuisplaatsen van kinderen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door Ismay Gossen.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door Ismay Gossen.
    Onbekend
    Bijdrager

Volgens mij kun je wel ethisch verantwoorden waarom het ene kind wel en het andere kind niet uit huis wordt geplaatst. Professionals leggen situaties toch tegen professionele normen aan? Uiteraard zijn daar altijd twijfels.
    Zoals ik het altijd begrepen heb, is het streven naar 0 toch vooral een beweging en niet een absolute doelstelling? We willen toch shocktherapie voor professionals om ambitieuzer te worden en met doelstellingen te gaan werken?
    Ik zou 0 handhaven. Het gaat er wat mij betreft om dat we ambitie tonen. En dat doe je niet door 50 als acceptabel te stellen. In de uitzending van de Hofbar gisteravond zagen we op micro-niveau wat problemen met kinderen op gezinsniveau voor drama’s met zich meebrengen. Bij dat soort beelden past wat mij betreft maar 1 cijfer: 0.
    Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe Peter en Ineke dit denken te realiseren. Die jeugdzorg is een mammoettanker, die verander je niet zo maar…

Onbekend
    Bijdrager

Het lijkt mij absurd om de ethiek en moraliteit van uithuisplaatsingen te verbinden aan de aantallen. Aantallen zouden hier, in mijn optiek, zeker geen belang moeten hebben; het belang moet liggen bij wat het beste voor elk individueel kind is. Stel er wordt een grens opgesteld van 50 uithuisplaatsingen, maar voor een 51e keer vereist een casus een uithuisplaatsing om de veiligheid van iedereen betrokken te kunne waarborgen. Is het dan ethisch verantwoord om het kind in eigen thuissituatie te laten zitten door een arbitrair limiet?

Ik denk dat het wel degelijk te verantwoorden is wanneer het ene kind wel uit huis geplaats wordt en het andere niet. Elk mens, elk kind en elke situatie is anders. Zelfs twee kinderen in hetzelfde gezin ervaren situaties anders en kunnen andere behoeftes hebben.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.