Wat zijn jouw ervaringen met pleegzorg

Home Forums Gezinsvormen Wat zijn jouw ervaringen met pleegzorg

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Peter
    Sleutelbeheerder

Jaarlijks worden er in Nederland duizenden kinderen die in de pleegzorg zitten doorgeplaatst naar andere pleegouders. Dit is traumatisch voor zowel kinderen als pleegouders. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Onbekend
    Bijdrager

Mijn ervaringen zijn zowel positief als negatief. Positief in de zin dat ik zie dat heel veel pleegouders hun stinkende best doen om een warm thuis te bieden aan kinderen die in lastige situaties zitten. En vaak gebeurt dat ook. Wat ik echter ook zie, is dat diezelfde ouders het af en toe onmogelijk wordt gemaakt door regelgeving om dat langere tijd te kunnen doen. Door eindeloze papierstromen, door steeds weer nieuwe eisen, door steeds weer nieuwe ‘professionals’ die ze op hun dak gestuurd krijgen. Gek worden ze er van. Het is dan ook niet raar, dat er zoveel kinderen worden doorgeplaatst. Simpelweg omdat pleegouders alle gedoe niet meer trekken.

Onbekend
    Bijdrager

Negatief. Veel bureaucratie, welwillende ouders en professionals die verzuipen in die bureaucratie. Het grote drama hierbij is dat het voor twee groepen negatief uitwerkt: de kinderen, maar ook de pleegouders, die dan ook vaak afhaken. Het blijft zo dweilen met de kraan open!

Simone
    Moderator

We willen volgend jaar in Nederland gaan starten met hub-homes en ondersteunende netwerken voor pleeggezinnen. Om het voortijdig afbreken van pleegzorgplaatsingen en de andere knelpunten die jullie hier noemen, te stoppen. Het hub home is een fijne centrale plek (het huis van ervaren, voormalige pleegouders) waar een netwerk van 6 tot 10 pleeggezinnen regelmatig bijeen komen. Voor een luisterend oor, raad en daad, trainingen, themabijeenkomsten en gezellige familieactiviteiten. Ook de biologische families van de pleegkinderen zijn welkom, evenals de pleegzorgverlaters. Belangrijk is de nauwe samenwerking met pleegzorgorganisaties via een vaste pleegzorgwerker/contactpersoon, die de hub-home ouders bijstaat en ondersteunt. De pleegkinderen in het netwerk kunnen gebruik maken van geplande en ongeplande logeerpartijen in het hub-home, zodat pleegouders even op adem kunnen komen. We zijn deze Mockingbird-netwerken tegengekomen in Engeland waar er al meer dan 40 zijn. Uit onderzoek blijkt dat ze succesvol zijn om pleegouders te behouden en doorplaatsingen te voorkomen.
    Het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd, de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen en Kennisbureau terMeulen zijn met steun van Stichting Kinderpostzegels gestart met het zoeken naar partners in NL (gemeenten, jeugdorganisaties en organisaties van pleegouders). We gaan in 2021 starten met de eerste netwerken. Ben benieuwd naar jullie reacties en of jullie denken dat dit soort netwerken ook voor NL en NL’se pleeggezinnen waardevol kunnen zijn!

Onbekend
    Bijdrager

Ha Simone, dat klinkt goed, zij het een beetje ingewikkeld. Wat ik me dan alleen afvraag: zoals altijd gaat het om belangen. En ik zie in jouw verhaal helemaal geen vermelding van gemeenten, die hier wel een belangrijke rol in hebben. Wat betekent het voor hen, wat moeten ze veranderen om hierin mee te kunnen. En willen ze dat überhaupt wel?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.