Wat zijn jouw ervaringen met onderwijs op afstand?

Home Forums Corona Wat zijn jouw ervaringen met onderwijs op afstand?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Peter
    Sleutelbeheerder

Door Corona is er de afgelopen maanden druk gewerkt met onderwijs op afstand. Vaak gaat goed, maar er blijken ook nadelen te zitten aan deze vorm van onderwijs. Wat zijn jouw ervaringen? Welke tips heb je?

Onbekend
    Bijdrager

Wat vinden we zelf? Hoe ervaren om cliënten dit en wat kunnen wij toevoegen?

Onbekend
    Bijdrager

Wat ik persoonlijk heb gemerkt dat is de concentratieboog enorm afneemt, als je niet daadwerkelijk in het klaslokaal zit ben je snel door andere zaken afgeleid. Los van of het technisch werkt denk ik dat het kwestie van wennen is voor iedereen.

Onbekend
    Bijdrager

Ik merk in mijn omgeving dat er veel leerkrachten worstelen met onderwijs op afstand. Wie heeft goede tips om online lesgeven beter te doen dat het vaak nu gaat? Het mag ook gaan om software, didactische boeken, maakt niet uit!

Onbekend
    Bijdrager

Veel docenten vinden het gek genoeg lastig. Dat snap ik niet. Want lesgeven is toch lesgeven. Wat zijn hier de blokkades?

Onbekend
    Bijdrager

Een prachtig programma is Mural, waarmee je online lesgeven kunt ondersteunen. Maar ook het werken met Padlet zie ik vaak en dat is door zijn eenvoud heel mooi.
    Ik heb heb enkele tips voor docenten om online lesgeven succesvol te maken:
    1. Verplicht leerlingen om hun camera aan te zetten. Deelnemen aan een les doe je actief en dus met je camera aan.
    2. Interactiviteit is volgens mij de sleutel tot goed online lesgeven. Stel vragen, werk met quizjes, waarbij je ze ook hun mobiele telefoon laat gebruiken. Dat vinden ze leuk!
    3. Deel je les in blokjes op; geef vervolgens een korte opdracht en laat verschillende leerlingen reageren of presenteren
    4. Werk met sublokalen, bijvoorbeeld in Zoom kan dat gemakkelijk. In lokalen kunnen leerlingen samen werken aan een opdracht die ze vervolgens presenteren.

Onbekend
    Bijdrager

Als eerstejaars student krijg ik bimodaal onderwijs, deels online, deels fysiek. Dit werkt dus net niet. Wanneer je thuis zit en via de computer college probeert te volgen, zijn er of internetproblemen die roet in het eten gooien, disfunctionele camera’s en microfoons of werkt het videobel-programma niet mee. Fysiek college wordt ook vaak door deze dingen onderbroken, omdat de docent het college live moet uitzenden voor de studenten thuis. Je krijgt dus te maken met een situatie waarin niemand zich echt goed kan concentreren en niemand leert wat hij zou moeten en kunnen leren in andere omstandigheden. Uiteraard eisen docenten wel nog steeds hetzelfde van hun studenten, terwijl zij zelf wel werk van mindere kwaliteit leveren. Ze verwachten dat wij elk mailtje meteen hebben gelezen en op de hoogte zijn van alle laatste updates, terwijl ze zelf claimen dat ‘er veel andere dingen zijn’ en ‘die pandemie ook niet helpt’, waardoor ze onze mails net gemist hebben.

Onbekend
    Bijdrager

Verschillend. Docenten worstelen, leerlingen worstelen. Maar we leren wel hoe de toekomst er uit kan zien. Dit is geweldig ivm stikstof en files! Alleen: hoe geef je goed online les, wat zijn goede vormen die werken? Iemand?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.