Broers en zussen samenplaatsen bij uithuisplaatsing wettelijk verplichten

Home Forums Voorkom Uithuisplaatsing Broers en zussen samenplaatsen bij uithuisplaatsing wettelijk verplichten

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Ismay
    Sleutelbeheerder

Juridisch adviseur Mariëlle Bahlmann van jeugdorganisatie Defence for Children pleit in een online rapport om de Nederlandse wet rondom de uithuisplaatsing van meerdere kinderen uit een gezin aan te passen. Er moet duidelijk komen te staan dat broers en zussen samen geplaatst moeten worden bij uithuisplaatsing, tenzij uit onderzoek blijkt dat dit niet in het belang van (één van) de kinderen is. In het VN-Kinderrechtenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) staat dat een kind het recht heeft op bescherming van zijn gezinsleven. Het recht om samen op te groeien met je broers en zussen hoort hier volgens Defence for Children ook bij.

We legden deze stelling voor aan Ineke Glissenaar, ontwikkelaar op het gebied van het voorkomen van uithuisplaatsingen bij OZJ. Zij was het grotendeels met Bahlmann eens, maar merkte op dat dit wat haar betreft niet wettelijk vastgelegd moet worden.

Voor alle argumenten klik je HIER.

Uiteraard horen we graag wat jouw mening hierover is: moet het samenplaatsen van broers en zussen bij uithuisplaatsing wettelijk vastgelegd worden?

Onbekend
    Bijdrager

Ik zou wettelijk verplichten dat het moet als broer en zus dat zelf graag willen. Of als ze te jong zijn dat een voogd of hulpverlener beslist of dit goed is voor de kinderen en dat het dan moet. In enkele gevallen kan ik me voorstellen dat het juist beter is als ze apart geplaatst worden. Belang van de kinderen moet leidend zijn. Niet de wet of de zorgcapaciteit.

Onbekend
    Bijdrager

Broers en zussen horen bij elkaar. Ook in extreme omstandigheden zou dat het uitgangspunt moeten zijn of misschien wel juist in extreme omstandigheden. Juist dan hebben broers en zussen extra houvast aan elkaar. Zoals iemand anders al zegt: het belang van de kinderen moet leidend zijn.

Onbekend
    Bijdrager

Dat we het daar over moeten hebben! Zeker kinderen in moeilijke situaties vinden als broers of zussen steun bij elkaar. Die ga je dan zeker niet uit elkaar halen!

Ineke - OZJ
    Moderator

Dank dat jij en nog 2 anderen direct hebben gereageerd. Op die manier gaan we beter stil staan wat echt belangrijk is voor broers en zussen, mochten ze uit huis geplaatst worden. Zoals gezegd zet ik me liever hard in om vooral geen kinderen uit huis te plaatsen en mocht het niet anders kunnen, alle barrières te slechten om broers en zussen bij elkaar te laten wonen. Als tussenvariant is er in Nederland nu ook gezinsopname voor korte duur. Hier wordt het hele gezin geobserveerd, gecoacht en waar nodig krijgt ieder gezinslid behandeling (toegesneden op de onderliggende hulpvraag). Met als doel dat de ouders straks weer samen met de kinderen thuis kunnen zijn. Want in de wet vastleggen, wil nog niet zeggen dat het ook gaat kunnen. Daarom in de hoofden van professionals duidelijk maken dat broers en zussen niet uit elkaar mogen en vooral werken aan wegwerken van barrières, dan wel betere interventies inzetten.

Onbekend
    Bijdrager

Ik vind het bizar om te lezen dat het blijkbaar in Nederland voorkomt dat kinderen die al in een nare situatie zitten, apart worden geplaatst ook al zijn het broers of zussen. Hoe gemakkelijk traumatiseren we kinderen daarmee! Wat ik me afvraag: hoe komt dat het dat we dat zijn gaan doen en wat is er voor nodig om er mee te stoppen behalve een politiek besluit?

Onbekend
    Bijdrager

Als het kan en mogelijk is, zeker een vereiste! Echter, als het hierdoor voorkomt dat de pleegouders overbelast worden en eigenlijk net te veel zorg toegewezen krijgen, zal dit de zorg niet ten goede komen. Je hoort vaak verhalen van pleegkinderen die verwaarloosd werden, omdat de pleegouders naast hun eigen 4 kinderen, nog een broertje en zusje via pleegzorg op zich nemen. Met de juiste formule en in het juiste huishouden kan dit werken en is het belangrijk om te proberen om broertjes en zusjes samen te houden, maar te veel is te veel. Dan zou er eerder een verplichting moeten komen vanuit de zorgverleners om contactmomenten te organiseren voor deze broertjes en zusjes.

Thomas - OZJ
    Moderator

Minstens zo belangrijk; Als je kinderen tijdelijk uit hun ouderlijk huis plaatst vanwege een extreem onveilige situatie, zorg dan dat je zeker weet op welke plek ze terecht komen! Het alternatief voor die thuissituatie mag en kan nooit tot nieuwe onveiligheid leiden. Dat is schadelijk voor jeugdigen, maar ook voor ouders.

Onbekend
    Bijdrager

Lijkt me logisch. Maar ia zo’n wet in se praktijk uitvoerbaar? Wordt het geen papieren tijger?

Onbekend
    Bijdrager

Helemaal mee eens! Broers en zussen horen bij elkaar. Als ze groot genoeg zijn kunnen ze toch ook zelf daar hun zegje over doen?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.