Bij kleinschaligheid past geen klassikaal onderwijs

Home Forums Onderwijs en zorg Bij kleinschaligheid past geen klassikaal onderwijs

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Peter
    Sleutelbeheerder

In Nederland is het onderwijs ingericht op de massa en het gemiddelde. Maar specifieke kinderen gedijen daar niet en vragen een gerichter, kleinschaliger aanpak. Bij kleinschaligheid past echter geen klassikaal onderwijs volgens de huidige normen (klassenomvang, financiering et cetera). Kleinschaligheid vraagt meer gepersonaliseerd onderwijsaanbod, waarbij het onderwijs wordt aangepast op de behoeften van het kind.

Onbekend
    Bijdrager

Mee eens! Wat mij opvalt, is dat het onderwijs in Nederland inderdaad werkt voor de middelmaat én de kinderen die het niet redden. Maar bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen, vallen vaak door het putje omdat er voor hen geen voorzieningen zijn. En juist daardoor gaan ze onderpresteren, krijgen gedragsproblemen en komen in de eindeloze cyclus van zorg. Die natuurlijk niets oplost!
    Wat wel werkt in mijn optiek: doelen per kind, onderwijs per kind binnen een bepaalde bandbreedte.

Mijn vraag aan de deskundigen op dit forum: hoe komen we uit deze situatie, waarbij we vooral focussen op schaalgrootte die werkt voor de massa? Hoe blijven we weg van een systeem dat vooral wordt geregeerd door geldstromen? Terwijl bijvoorbeeld landen in Scandinavië laten zien dat het ook anders kan?

Onbekend
    Bijdrager

Wat doen ze in Scandinavië waar we hier voorbeeld aan zouden kunnen nemen?

Onbekend
    Bijdrager

Ik denk dat alle kinderen gebaat zouden zijn bij kleinere klassen. Op dit moment is de druk in het onderwijs zo hoog (enorm te kort aan gekwalificeerde leerkrachten) dat ik niet voor me zei hoe je gericht en kleinschalig kunt organiseren, anders dan het speciaal onderwijs al biedt. Voor ‘de massa’ biedt de Montessori aanpak wel al meer ruimte voor gepersonaliseerd onderwijs.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.